На початку 2014 року розпочалась і триває громадська експертиза діяльності владних структур на території Гайворонського району на предмет дотримання посадовими особами, державними службовцями вимог законодавства України при виконанні своїх обов'язків. Її здійснює громадська організація "Громадянське суспільство", яка в березні цього року увійшла до новоутвореного Комітету громадського контролю, про створення якого було анонсовано на минулій сесії райради. До цього комітету увійшли також громадське об'єднання юристів-правозахисників України "Правовий простір", "Асамблея громадських об'єднань малого та середнього бізнесу України", всеукраїнське громадське об'єднання воїнів- афганців України "Ніхто, крім нас", ГО "Самооборона Гайворона", а також громадські активісти району. Комітет тісно співпрацює з Люстраційним комітетом та Антикорупційним бюро України.
Метою експертизи є досягнення відкритої та прозорої діяльності влади. Вона враховує, як сприймається запит, досліджує думки звичайних громадян та спеціа-лістів стосовно роботи влади, глибоко і детально аналі-зує документи.
Офіційне попередження про здійснення громадської експертизи отримали 12 владних структур району. Проте лише райдержадміністрація здійснила всі необхідні за законом дії в напрямку її сприяння. Всі інші неправомірно відмовились від сприяння, як того вимагає закон, та від самої експертизи. Працівники тих структур мабуть не знають, що ЕКПЕРТИЗУ НЕМОЖЛИВО ЗУПИНИТИ ЧИ ВІДМОВИТИСЬ ВІД НЕЇ, ТОМУ ЩО її ЗДІЙСНЮЄ ДЖЕРЕЛО ВЛАДИ - НАРОД РУКАМИ СВОЇХ АКТИВНИХ ГРОМАДЯН. ЕКСПЕРТИЗІ МОЖНА ЛИШЕ СПРИЯТИ. НЕОБХІДНО УСУВАТИ ТА ВРАХОВУВАТИ В ПОДАЛЬШІЙ ДІЯЛЬНОСТІ. Не сприйняття експертизи держслужбовцями свідчить, що вони не відповідають вимогам своєї посади та статусу державного службовця.
Досліджені інформаційні стенди всіх запитуваних структур. Всі вони оформлені з порушенням вимог Закону України "Про доступ до публічної інформації". Пересічний громадянин шляхом візуального пошуку необхідної інформації на тих стендах не отримує. Цим порушується право людини на вільний доступ до відкритої інформації.
Відділу освіти райдержадміністрації був відправлений запит на отримання інформації щодо витрачання коштів районного бюджету за 2013 рік, а також чи надходила і куди витрачена гуманітарна допомога від фізичних та юридичних осіб. Посадові особи відділу неправомірно відмовились надати таку інформацію. І повторний запит з попередженням про відповідальність згідно закону та з супровідним детальним поясненням суті запиту не спонукало держаних службовців прочитати Закон та дотриматись його в повній мірі. Така поведінка службових осіб свідчить про умисне приховування від громадськості публічної інформації. Про це ми повідомили голову райдержадміністрації і маємо надію, що новопризначений керівник не допустить порушення законів своїми підлеглими, і ця справа не дійде до суду. Крім того, ми маємо підтвердження, що гуманітарна допомога школам не реєструється, що є недопустимим. Гуманітарна допомога батьків всім школам району надається у різних формах - це і коштами (на фонд школи та фонд класу), і матеріа-лами, і роботами. Службовці відділу освіти своїми діями та бездіяльністю створюють злочинну атмосферу у школах, змушуючи вчителів та батьків бути невільними учасниками цього беззаконня. Ніхто із батьків не проти благочинних внесків, проте їх необхідно збирати у законний спосіб, без обов'язковості та примусу і звичайно документувати, як факт. А відсутність обліку такої допомоги має ознаки злочину.
Гайворонська міська рада отримала запити на предмет підтвердження законності своєї діяльності. Вона відпові-дала на запити правильно, хоча порушила терміни надання відповідей. До того ж детальний аналіз відповідей показав, що ця структура є суб'єктом господарювання, що заборонено Господарським Кодексом України, що юридична особа "Гайворонська міська рада" ніким не утворена і не має ніякого розпорядчого акту засновників, на основі якого її утворили. Отже самоутворений суб'єкт господарювання під назвою органу самоврядування міста Гайворона самопроголосив себе владною структурою місцевого самоврядування та здійснює повноваження згідно Закону України "Про місцеве самоврядування", тоді як Конституція України, ст. 143, стверджує, що орган самоврядування може утворювати виключно територіальна громада і для цього повинен бути протокол рішення і Статут територіальної громади. Дії посадових осіб, які здійснювали легалізацію юридичної особи "Гайворонська міська рада", мають ознаки складу злочину згідно ст. 109 Кримінального кодексу України ( Захоплення державної влади). Стосовно цього вже подана заява до правоохоронних органів. Територіальна громада міста згідно Конституції України являється власником рухомого і нерухомого майна, доходів місцевого бюджету, інших коштів, землі, природніх ресурсів, а отже, як власник, мала б передати все це міській раді у розпорядження. Проте в юридичної особи "Гайворонська міська рада" відсутні документи, які підтверджують таку передачу. Отже чому власністю територіальної громади міста Гайворона без її на те згоди розпоряджається якась самоутворена юридична особа? Чому без згоди власника роздаються землі, будуються МАФи?
Сьогодні одним із важливих питань, яке потребує негайного вирішення, є налагодження ефективної, зрозумілої громадянам і при цьому обов'язково прозорої та відкритої діяльності органів влади. Громадяни готові довіряти владі, яка не лише на словах діє в інтересах громади, але й обирає для вирішення ті проблеми, якими живе громада сьогодні та дає позитивні результати з їх подолання. При цьому діяльність органів державної влади та місцевого самоврядування має бути не стільки керуючою, скільки регулюючою. Тобто такою, що забезпечує якнайсприятливіші умови для самоорганізації населення та ефективного контролю з його боку.
Наталія КУЛІНІЧ, голова правління районної громадської організації "Громадянське суспільство".
|